landing page

Landing page – czym jest i z czego się składa?

Landing page czyli strona lądowania lub strona docelowa to bardzo prosta strona www stworzona z myślą o konkretnym działaniu bez dodatkowych podstron czy odnośników. Landing page powinien mieć jeden wyznaczony cel i cała jego konstrukcja ma skłaniać użytkownika do jego realizacji. Dla przykładu może to być pobranie e-booka lub zostawienie numeru telefonu, żeby otrzymać ofertę. Do takiej strony docelowej kierujemy osoby klikające w nasze reklamy (maile, banery, linki) w ramach kampanii online lub innych działań marketingowych. Musimy zachować tutaj spójność wizerunku oraz treść z reklamy powinna być zgodna z zawartością strony.

Do tego momentu większość definicji jest zgodna – landing page to strona, na którą kierują reklamy, spójna, prosta, zorientowana na cel. Jednak zagłębiając się w samą konstrukcję stron docelowych można już trochę się pogubić. Chodzi o to, że wszędzie mowa o prostocie (im mniej tym lepiej, skupmy się na celu) tymczasem jako elementy LP wymienia się całą listę: opis produktu, opinie użytkowników, linki do mediów społecznościowych, filmiki itp. itd. Często są to niezbędne elementy, żeby osiągnąć założony cel, ale wtedy tracimy minimalizm jaki powinien być zawarty w takiej stronie. Chcąc uporządkować sobie w głowie definicje postanowiłam stanowczo rozdzielić landing page i stronę sprzedażową, która przecież również może być stroną docelową. Idąc tym tokiem – landing page zawiera:

  • Nagłówek, czyli główną myśl lub hasło reklamowe.
  • CTA (call to action), które jest wezwaniem do działania, czyli do realizacji naszego celu np. pobierz e-booka, zapisz się na listę.
  • W przypadku zbierania leadów lub budowania bazy mailingowej niezbędny będzie formularz najlepiej maksymalnie z 2-3 polami do wypełnienia.
  • Krótki tekst wyjaśniający co odbiorca otrzyma w zamian za wykonanie działania. Najczęściej są to wypunktowanie korzyści pisane z perspektywy odbiorcy. Ma być krótko, konkretnie i zachęcająco.
  • Grafika spójna ze stylistyką całej kampanii, ale nie odwracająca uwagi od głównego celu.
  • Logo firmy ale bez odnośnika – zazwyczaj klikając w logo trafiamy na stronę główną – tutaj chcemy utrwalać naszą markę i korzystać z jej wiarygodności, a nie wypuszczać odbiorców z LP.

 

Z uwagi, że tych elementów jest niewiele to landing page powinien mieścić się na jednym ekranie, tzn żeby po wyświetleniu strony nie było potrzeby przesuwać jej paskiem w dół (scrollować). Wszystko co zbędne i mogące rozpraszać uwagę od głównego celu powinno trafić do kosza np. menu, jakiekolwiek odnośniki jak choćby link do Facebooka, długie opisy, przytłaczające grafiki itp.

W przypadku, gdy celem jest np. sprzedaż konkretnego produktu/usługi  taki minimalizm z pewnością będzie niewystarczający. Jednak w takiej sytuacji nasze landing page przekształca się w stronę sprzedażową, której elementy omówię w innym poście.

Niektóre branże mogą sobie pozwolić na emisję reklam kierujących wprost do strony sprzedażowej – odbiorca wtedy podejmuje decyzje pod wpływem impulsu i emocji. Mogą to być na przykład kosmetyki, ubrania, dodatki do domu. Jednak wiele branż posiada dłuższy lejek sprzedażowy, tzn zanim potencjalny klient zdecyduje się na zakup, to trzeba zdobyć jego zaufanie, wyedukować, wzbudzić potrzebę. Wtedy prosty, przejrzysty, zachęcający landing page jest lepszym rozwiązaniem, gdyż pozwala na zdobycie kontaktu i dopiero później podejmowanie dalszych działań zmierzających do sprzedaży.

 

Jeśli ten tekst Ci się spodobał to proszę podziel się z innymi 🙂