Programy partnerskie

Na czym polegają programy partnerskie?

Mechanizm funkcjonowania programów partnerskich najlepiej wyjaśnić na przykładzie. Wyobraź sobie sklep internetowy z dodatkami do ubrań. Robiłeś tam zakupy i jesteś bardzo zadowolony. Znajomi zauważają Twój nowy nabytek i dopytują, gdzie go kupiłeś. Z pewnością polecisz ten sklep i być może znajomi również zdecydują się na zakup. W normalnej sytuacji, poza zadowoleniem bliskich osób, nic innego nie zyskujesz. Jeśli ten sklep miałby program partnerski i byłbyś w nim zapisany, to mógłbyś znajomym podesłać specjalny link. Dzięki temu, każda osoba, która dokonałaby zakupu z Twojego polecenia, wygenerowałaby na Twoim koncie prowizję. Zwykle jest to kilka procent od ceny zakupionego towaru. Sklepy chętnie dzielą się swoimi marżami, ponieważ w ten sposób zyskują nowych klientów, do których sami prawdopodobnie nie dotarliby. W dodatku płacą za efektsprzedaż dokonaną w ich sklepie, a nie za to, że reklamujesz ich produkty z niewiadomym skutkiem.

Technicznie rzecz biorąc udział w takim programie to kilka prostych kroków, z którymi z pewnością każdy sobie poradzi. Założenie konta w systemie to tylko chwila, a tam znajdują się wszelkie informacje, porady i gotowe materiały, z których możesz korzystać – Twoje linki, banery, teksty maili, widgety itp. itd. Otrzymasz dostęp do statystyk – kliknięć w Twoje linki, transakcji dokonanych z Twojego polecenia, naliczonych prowizji. W większości przypadków, żeby działać w programie partnerskim nie musisz mieć założonej firmy – możesz ze sklepem podpisać umowę zlecenie. Podchodząc do tematu praktycznie – zarabianie na programach partnerskich to głównie prowizja za sprzedaż, a co za tym idzie – musisz sprzedawać. Oczywiście, słowo „polecać” brzmi dużo lepiej, jednak to nie za polecenie otrzymujesz pieniądze, ale za zrealizowaną transakcję. W związku z tym, żeby zarabiać, trzeba wykonać pracę. Choć to brzmi banalnie, podkreślam ten fakt, gdyż można trafić w Internecie na wiele opinii, jak nic nie robiąc możesz zarabiać przez Internet.

Trudno będzie Ci zarobić w programach partnerskich jeśli nie masz żadnego zaplecza. Mam tu na myśli np. bloga, fanpage, bazy mailingowej itp., czyli innymi słowy społeczności, której mógłbyś polecać produkty innych. Jeśli to zaplecze posiadasz, z pewnością zyski pojawią się szybciej, jednak musisz pamiętać, żeby zachować subtelność w swoich działaniach, by nie zniechęcić swoich odbiorców nachalnymi reklamami.

Afiliacja to wynagrodzenie płacone za osiągnięte efekty, jednak niekoniecznie musi to być od razu sprzedaż, choć większość sklepów internetowych ten model preferuje. Modeli rozliczeń jest sporo, jednak tylko kilka najbardziej spotykanych, jak CPC, CPL, czy CPS – więcej o sposobach naliczania wynagrodzenia poczytasz w poście Jakie modele rozliczeń stosuje się w programach partnerskich? Często też struktura takiej współpracy staje się bardziej skomplikowana niż relacje sklep – partner. Programami partnerskimi (afiliacją) zajmują się też agencje reklamowe, czy sieci afiliacyjne. Więcej o sieci afiliacyjnej dowiesz się z postu „Czym jest sieć afiliacyjna?”.

Jeśli ten tekst Ci się spodobał to proszę podziel się z innymi 🙂