Portal internetowy pomysłem na biznes online? Zobacz z czym to się wiąże

Portal internetowy z definicji dociera do szerokiego grona odbiorców i porusza bardzo szeroką tematykę. Takimi portalami są onet.pl, interia.pl, wp.pl. Często jednak nazwą “portal” określamy serwisy tematyczne, które tak naprawdę są “wortalami”, jednak to określenie jest mało popularne. Jeśli chodzi o definicję portalu odsyłam do Wikipedii https://pl.wikipedia.org/wiki/Portal_internetowy

Nie będę tutaj doczepiać się do nomenklatury. Zakładam, że nie masz w planach utworzenia drugiego Onetu lub Facebooka, ponieważ zamiast czytać mojego bloga negocjował byś teraz z inwestorami, rekrutował zespół, tworzył zaawansowane strategie marketingowe itp. Jeśli jednak się mylę i takie masz ambicję.. to proszę zejdź na ziemię. Nie mówię, że to jest niemożliwe.. ale mało prawdopodobne, a z pewnością bardzo daleka i ciężka droga przed Tobą.

Jeśli już sobie wyjaśniliśmy, że pisząc o portalu internetowym mam bardziej na myśli wortal tematyczny, ale też nie prywatny blog, to możemy przejść dalej.

Póki swoją stronę internetową prowadzisz samodzielnie, to trudno nazywać ją portalem internetowym. Jest to dalej prywatny lub firmowy blog być może z większą częstotliwością publikacji. Tworząc portal internetowy nie obejdzie się bez dobrego biznesplanu – znalezieniu odpowiedniej niszy, oszacowaniu kosztów, zbudowaniu zespołu ludzi, przygotowania odpowiedniego zaplecza technicznego oraz budżetów reklamowych. W tym biznesie online zarabia się głównie na reklamie, a żeby pozyskać reklamodawców, to po pierwsze trzeba mieć duży ruch w serwisie, zbudowaną społeczność oraz aktywnie tych reklamodawców pozyskiwać. Oczywiście w ramach portalu można też zarabiać na własnych projektach – usługach, produktach, abonamentach oraz w ramach programów partnerskich. Dla przykładu portal turystyczny może mieć własną ofertę ogłoszeniową dla wszelkich miejsc noclegowych.

Elastyczność czasu i miejsca pracy w portalu internetowym

Portal internetowy można prowadzić z dowolnego miejsca na świecie dostosowując elastycznie czas pracy pod warunkiem, że właśnie taką strategię na wstępie przyjmiesz i wypracujesz zasady współpracy zdalnej ze swoim zespołem. Jednak portal jak każdy inny biznes może mieć własne biuro z całym wyposażeniem i pracowników zatrudnionych na etat. W tym wypadku jako właściciel również masz spore pole do popisu, jak w każdym innym biznesie, w którym wdrożone są procedury, a pracownicy wykazują się dużą samodzielnością. Mimo wszystko podejście etatowe będzie wymagać od Ciebie dopilnowania biznesu, czyli przebywania w biurze i bycia dostępnym dla swoich pracowników. W pierwszym przypadku, gdy współpracujesz głównie zdalnie też Twoim obowiązkiem jest dopilnowanie i rozwój biznesu, jednak mentalność freelancerów i pracowników zdalnych jest inna, a współpraca bardziej zdaniowa.

Koszty na start działalności

Koszty na rozpoczęcie tego typu działalności zależą od Twojego pomysłu i skali działalności. Portal internetowy możesz samodzielnie postawić na WordPressie, a kilku znajomych może wejść z Tobą w spółkę i czekać na podział pierwszych zysków. Może być też zupełnie inaczej – portal zlecić profesjonalnej firmie, która może go wycenić nawet na kilkadziesiąt tysięcy złotych, wynająć biuro i w pełni wyposażyć w meble i sprzęt, zatrudnić na etat programistów, redaktorów, handlowców do tego konieczny spory budżet reklamowy, ponieważ tego typu działalność musi szybko zacząć zarabiać. Oczywiście to są punkty skrajne, a możesz znaleźć swoje miejsce gdzieś pośrodku – sporo robić samemu, kilka działań zlecić, zacząć małymi krokami inwestując coraz więcej w miarę rozwoju.

Wiedza i doświadczenie potrzebne do prowadzenia portalu

Portal internetowy to zdecydowanie kilka półek wyżej niż własny blog i warto do takiego biznesu online przygotować dobry biznesplan. Jeśli wcześniej nie miałeś styczności z biznesem i marketingiem w internecie, to sporo pracy przed Tobą, by nadrobić tę wiedzę. Jeśli jesteś ekspertem z jakiejś dziedziny i chcesz się dzielić swoją wiedzą, to lepiej załóż bloga eksperckiego i powoli rozwijaj swoje kompetencje marketingowe. Będąc w roli właściciela portalu na samo tworzenie treści możesz mieć mało czasu, natomiast będą konieczne takie umiejętności jak myślenie strategiczne, tworzenie i zarządzanie zespołem, zarządzanie projektami, kompetencje marketingowe i sprzedażowe itp. Ogólnie rzecz ujmując – szerokie spojrzenie na swój biznes i umiejętne układanie wszystkiego w spójną całość.

Moja opinia

Własny portal internetowy ma podobny potencjał rozwoju jak sklep internetowy. Niewątpliwie jest to biznes online, który wymaga przedsiębiorczości i podobnie jak prowadzenie dowolnego biznesu nie jest dla każdego. Olbrzymim wyzwaniem jest zapewnienie popularności (czyli dostarczenie odpowiedniej wartości i przyciągnięcie rzeszy czytelników) oraz znalezienie reklamodawców, którzy za ten ruch będą chcieli zapłacić. Z pewnością łatwiej ruszyć z portalem, który trafia w niszę niż rozpoczynać pościg za dobrze prosperującą konkurencją. Zanim ruszysz ze swoim pomysłem poświęć sporo czasu na przejrzenie opasłych zasobów internetu i poznanie dobrze swojej grupy docelowej. Zdarzyło mi się czytać posty osób zafascynowanych swoim pomysłem i przekonanych, że czegoś takiego to jeszcze nie było, a pod tym postem komentarze osób, w których od ręki wymieniają już od dawna działające portale – być może odrobinę różniące się, ale dla czytelnika ta różnica nie ma zbytniego znaczenia. Może robię się trochę monotematyczna ponieważ znowu nakłaniam do przygotowań, jednak jest to konieczne w każdym biznesie. Przestrzegam jednak przed wiecznym planowaniem i chłonięciem wiedzy, które odwlekają działanie na wieczne nigdy. Najważniejsze to świadomość jaka droga jest przed Tobą – co już wiesz, a czego musisz się nauczyć. Wykorzystaj swoją wiedzę, resztę konsekwentnie uzupełniaj i działaj.

Jeśli ten tekst Ci się spodobał to proszę podziel się z innymi 🙂