Prowadzenie social media

Prowadzenie Social Media – 12 punktów do zaplanowania

Budując biznes online nie sposób pominąć mediów społecznościowych. Jest to składnik biznesu online, który może być kopalnią złota, jak i pułapką. Publikując stronę www, jednocześnie jest zakładany fanpage na Facebooku. No właśnie.. w social media warto być, a Facebook to konieczność. Czy rzeczywiście?

Mam wrażenie, że często biznesy online jakby z domysłu od razu zakładają fanpage i kierują na niego dużo wysiłku. Social media = Facebook.

To duże uproszczenie i ograniczenie, a często wręcz trwonienie zasobów. Media społecznościowe to nie tylko Fanpage. Nie zawsze jest on najlepszym i jedynym rozwiązaniem. A nawet jeśli Twoja grupa docelowa głównie spędza czas na Facebooku, to może niekoniecznie na Fanpage – może grupa dyskusyjna jest lepszym rozwiązaniem lub sam Messenger.

Najpopularniejsze media społecznościowe w Polsce

Zacznijmy może od tego jakie mamy w Polsce popularne media społecznościowe.

Prym oczywiście wiedzie Facebook, jednak YouTube i Instagram to równie duże społeczności. Bardziej biznesowo mamy LinkedIn i już dość mocno obumarłe GoldenLine. NaszaKlasa podobno jeszcze się trzyma, ale o jej żywocie niewiele mogę powiedzieć. Google+ zrobił wielkie nadzieje, jednak już chyli się ku upadkowi. Za to Wykop ma się nieźle.

Pinterest ugiął się trochę pod presją Instagrama, podobnie jak Snapchat. Całkiem dobrze radzi sobie  Whatsapp, który robi sporą konkurencję Messengerowi. Twitter w Polsce kojarzony jest głównie z politykami i dziennikarzami (choć to zawężenie jest dla niego krzywdzące), nie zdobywa szczytów popularności, ale również na niego warto spojrzeć.

Są również mniejsze fora i społeczności, które ze względu na swe niewielkie rozmiary i konkretną tematykę, raczej są niszowe. Mogą być jednak kopalnią złota, jeśli masz bardzo sprecyzowaną grupę docelową, która właśnie w tych miejscach spędza czas.

Media społecznościowe w Polsce

Bądź tam gdzie Twoi odbiorcy

Doszliśmy właśnie do sedna. Grupa docelowa.

Powinieneś być tam, gdzie przebywają Twoi odbiorcy, a niekoniecznie, gdzie są wszyscy. W mniejszej społeczności łatwiej można zostać zauważonym. Nie zmienia to jednak faktu, że w większości przypadków to właśnie Facebook jest must have. Jeśli tak jest u Ciebie, to ważne, żebyś fanpage zakładał świadomie, a nie dlatego, że każdy ma i tak wypada. W dodatku konieczna będzie strategia obecności na portalu społecznościowym – to co, jak często, w jakiej formie, stylu i oprawie graficznej, będziesz publikował.

Nie pozwól tylko, by media społecznościowe w pełni zdominowały Twój biznes online i zajęły większość Twojego czasu. Niestety żywotność publikowanych tam treści z reguły nie jest zbyt długa. W dodatku, platforma i społeczność nie należy do Ciebie. Jeśli nie zbudujesz innych kanałów dotarcia do klientów i nie będziesz rozwijał swojej strony, to ryzykujesz mocne trzęsienie ziemi w swoim biznesie online. Wystarczy zmiana regulaminu, blokada, zmiany techniczne, zmiana trendu i już to co tyle czasu budowałeś, może przestać dla Ciebie pracować.

Intuicyjna i szybka do uruchomienia reklama

Poza aspektem typowo społecznościowym, większość portali ma możliwość emisji reklam. Facebook Ads obejmuje Facebooka i Instagram. Na YouTube możesz uruchomić reklamy przy pomocy Google Ads. LinkedIn i Twitter również mają swoje panele reklamowe.

Dużym plusem takiej reklamy są spore możliwości w targowaniu, nieduże kwoty potrzebne do uruchomienia reklamy i całkiem intuicyjne panele, które możesz obsługiwać samodzielnie. Kreatory krok po kroku przeprowadzają przez proces tworzenia reklamy, a dostępne statystyki umożliwiają optymalizację działań.

Jak prowadzić Social Media?

Myśląc o swojej obecności w mediach społecznościowych rozpisz sobie poniższe punkty.

1. Jakie treści możesz publikować – w zależności od branży w jakiej działasz, możesz mieć bardzo dużo tematów do poruszenia lub wręcz przeciwnie – każdy post będzie wymagał od Ciebie dużych nakładów pracy. Jeśli możesz wygenerować wiele contentu wartościowego dla odbiorców, to świetnie. Usystematyzuj wiedzę, pomyśl nad cyklami tematycznymi, wpisz zagadnienia, które w pierwszej kolejności chcesz poruszyć. Poza typowo merytorycznymi postami, zaplanuj też posty sprzedażowe. Dodatkowo możesz pisać o ciekawostkach z życia firmy, trendach, aktualnościach, czy nawet publikować posty rozrywkowe, lifestylowe.

2. Jakie cykle tematyczne możesz tworzyć – cykliczność postów z danego zagadnienia wprowadza pewien porządek i przewidywalność. W gąszczu wybiórczych informacji, sprawiają że odbiorca czuje, iż dostaje spójną, usystematyzowaną wiedzę, którą można zebrać w całość dodając unikalny hashtag. Powtarzalność sprawia, że ludzie czekają, obserwują i wracają.

3. Jaką formę mają mieć poszczególne posty – przejrzyj możliwości jakie daje portal społecznościowy i wybierz te, które najbardziej Ci odpowiadają. W przypadku Facebooka jest spore pole do popisu – możesz wrzucać zdjęcia o różnych rozmiarach, tworzyć wideo, karuzele, ankiety, wydarzenia, oferty, notatki itp. Zastanów się, które funkcjonalności najlepiej podkreślą przekaz konkretnych postów.

4. Jaki wspólny element wizualny będą miały treści – zadbaj, by wszelkie grafiki, zdjęcia, czy inne materiały, miały wspólną identyfikację wizualną. Innymi słowy, aby były w jednym stylu oraz miały jakiś charakterystyczny element. Pewnie nie raz widzisz posty lub zdjęcia w social media i nim spojrzysz na autora, to już od razu wiesz, kto opublikował daną treść.

5. Jak często będziesz publikować – nie ma jednego przepisu na częstotliwość publikacji. Trzy razy w tygodniu na jednym profilu będzie wystarczająco, na innym trzy razy na dzień, to będzie mało. Publikuj jednak regularnie i zadbaj, by każdy post wnosił jakąś wartość. Niezależnie czy będzie merytoryczny, czy rozrywkowy, ważne, by nie był pisany na siłę, “byleby coś było”. Poeksperymentuj, jeśli masz na tyle treści, by publikować często. Sprawdź jak będą reagować fani na częste publikacje – czy ich zaangażowanie wzrośnie, czy wręcz przeciwnie, będą odchodzić znudzeni.

6. Ile czasu chcesz poświęcić na social media – pisanie tekstów, robienie zdjęć i grafik, odpowiadanie na komentarze, promowanie treści – to wszystko wymaga pracy i czasu. Social media to nie jedyny sposób na promowanie biznesu. Może okazać się, że będzie zajmować Ci masę czasu, którego nie będziesz przeznaczać na działania wprost przekładające się na Twoje przychody. Świadomie określ priorytety i inwestuj swój czas tam, gdzie praca przynosi najlepsze efekty. Może to być grupa na fb, YouTube, bezpośredni kontakt przez messengera, a może reklama AdWords lub telefon. Social media nie prowadzi się po to, by mieć fajny profil, tylko społeczność, która kupuje.

7. W jakim stylu będziesz tworzyć – styl treści w social media z uwagi na ich charakter, bywa raczej luźniejszy niż w innych kanałach. Ludzie szukają w nich głównie rozrywki, więc bardzo formalny ton wypowiedzi może nie pasować. Podstawą jednak jest Twoja grupa docelowa i cała komunikacja marki. Wszystko powinno być spójne, a język zrozumiały dla odbiorców. Jedne marki żartują, inne prowokują, a jeszcze inne zachowują stosowną powagę. Pomyśl jak wygląda Twoja marka i w jaką relację chcesz wejść z członkami swojej społeczności.

8. Czy będziesz powielać treści w różnych portalach – jeśli nie ograniczysz się tylko do Facebooka, to trzeba pomyśleć nad duplikowaniem treści i osobną strategią prowadzenia różnych profili. Wrzucanie tego samego postu na Instagram, Facebook i kopiuj-wklej na stronę oraz do maila, może rodzić zniechęcenie u odbiorców, którzy śledzą Cię w kilku miejscach. Ponadto użytkownicy różnych portali mają inne oczekiwania i inaczej spędzają tam czas. Weź to pod uwagę planując czas, jaki będziesz przeznaczać na social media. Im więcej profili, tym więcej pracy.

9. Nie duplikujesz? To czym będą się różnić komunikaty na różnych portalach? – Mając wstępne założenie co i gdzie publikujesz, lepiej będzie tworzyć treści. Dla przykładu, Twitter może być źródłem newsów o działalności, na Facebooku wiedza ciekawostki, konkursy, a Instagram swego rodzaju spoglądanie na zaplecze.

10. W jaki sposób będziesz angażować społeczność – profil w mediach społecznościowych nie jest słupem ogłoszeniowym i nie traktuj go tak, jeśli chcesz mieć społeczność, która Cię lubi i u Ciebie kupuje. Relację i zaangażowanie trzeba budować. Pomyśl co możesz zrobić, by odbiorcy chcieli wchodzić z Tobą w interakcje. Może masz możliwość organizacji ciekawych konkursów? Może Twoi klienci mogą mieć duży wpływ na to co się u Ciebie dzieje? Może możesz poruszać tematy, które budzą kontrowersje i wzniecają dyskusje?

11. Jakie narzędzia będą Ci potrzebne – czy będziesz działać z poziomu profili w poszczególnych portalach, czy wolisz skorzystać z zewnętrznego narzędzia do publikacji w Social Mediach jak np. Biffer. W jakim programie będziesz tworzyć grafiki – Photoshop, a może Canva? Coś dodatkowego do obróbki zdjęć jak np. PixIr? Wideo / audio – z czego skorzystasz do ich tworzenia?

12. Czy będziesz robił wszystko samodzielnie, czy coś zlecisz – jak widzisz, sporo tego. Pomyśl czy działania w Social Media mieszczą się w Twoich kompetencjach i predyspozycjach. Może się okazać, że część prac, lub nawet wszystkie warto oddelegować. Oszczędzisz czas i ktoś zrobi to lepiej. A może wręcz przeciwnie. Masz lekkość poruszania się w mediach społecznościowych i szybko złapiesz rytm, a nikt nie zna firmy lepiej od Ciebie i nie ma takiej wiedzy.

Publikacja treści i pomysłowe prowadzenie profilu jest ważne, ale traci sens, gdy obserwuje go 20 osób. Nie zapominaj, że działania w Social Media, to też zdobywanie obserwujących, a więc promocja profilu.

Zakładając profile dla swojego biznesu w mediach społecznościowych, otwierasz się na dialog. Pojawią się komentarze, wiadomości, oznaczenia. Niekoniecznie wszystkie te interakcje będą pozytywne. Spotkasz się z krytyką, mogą pojawić się kryzysy. Postaraj się przewidzieć, jakie słabe strony Twojego biznesu mogą być wyciągane w Social Media. Na tyle, na ile możesz, przygotuj się wcześniej. Gorączkowe wymyślanie odpowiedzi, może przynieść odwrotny skutek. Nie dawaj się ponieść emocjom i prowokować do zbędnych dyskusji.

Prowadzenie Social Media w biznesie online należy zaplanować. Spontaniczność jest fajna, kreatywna i wskazana, ale jeśli będziesz prowadzić media społecznościowe z planem, zaoszczędzisz dużo czasu. Lepiej raz na jakiś czas przysiąść i opracować treści do przodu, niż za każdym razem zastanawiać się „co by tu wrzucić”. Zachowasz w ten sposób spójność i jakość. Przemyślenie powyższych punktów sprawi, że będziesz działać strategicznie i bardziej efektywnie.

Jeśli ten tekst Ci się spodobał to proszę podziel się z innymi 🙂