cel działalności

Pułapka misji i wizji, czyli jaki jest cel Twojej działalności?

Pewnie wielokrotnie spotkałeś się na szkoleniach, czy blogach i portalach, że każda firma powinna mieć określoną misję i wizję oraz cele działalności. Jak najbardziej się z tym zgadzam i uważam, że warto poświęcić trochę czasu na przemyślenie tych fundamentów. Jednak w tym momencie chciałam Cię zachęcić do trochę innego spojrzenia. Chodzi o to, że tworząc misję staramy się, aby brzmiała pięknie, była głęboka i doskonale prezentowała się na naszej stronie internetowej, albo ścianie w biurze. Pisząc ją ze świadomością, że cały świat ją ujrzy próbujemy nadać naszej firmie majestatycznych kształtów. Misja, wizja, długoterminowe cele tworzone tylko po to ponieważ tak należy, zaraz po spisaniu trafiają do szuflady i niewiele mają wspólnego z rzeczywistością.

Uwielbiam wizje, strategie, planowanie, ale jestem też realistką. Miałam kontakt z wieloma przedsiębiorcami i praktyka brutalnie różni się od książkowych ideałów. Żeby coś było stosowane i funkcjonowało w codziennym życiu firmy, musi być łatwostrawne. Od kiedy to zrozumiałam staram się nic nie komplikować – jasno, prosto, szybko, konkretnie, praktycznie. Z tego powodu zostawmy te górnolotne wizje i zacznijmy od podstawy – celu firmy. 

W jakim celu założyłeś firmę?

Zakładałeś działalność po coś.. miałeś w głowie jakiś cel. Przy czym mamy tu dwa konteksty – cel właściciela i cel działalności. Mogą się pokrywać, ale nie muszą. Jeśli określisz te cele, zdefiniujesz swoją firmę, bez kilkustronicowych opisów.

Cel właściciela. Najbardziej oczywisty to zarabianie pieniędzy. Jeśli tylko po to założyłeś firmę, to ok – określ tylko dokładnie jaka kwota jest dla Ciebie satysfakcjonująca, żeby nie popaść w pułapkę ciągłego biegania za zwiększaniem zysków i poświęcaniem całego życia na pracę. Jednak zarabianie pieniędzy może być dla Ciebie drugorzędne (można to robić na etacie). Celem właściciela może być zyskanie czasu dla najbliższych i wtedy zarządzanie firmą będzie wyglądać kompletnie inaczej. Jeśli marzysz o swobodzie i wolności, to będziesz wolał oddelegować pewne procesy, czy zatrudnić dodatkowego pracownika, zmniejszając swój zysk, ale otrzymując w zamian czas. A może celem działalności jest Twoja wewnętrzna misja? Jesteś terapeutą, chcesz pomagać ludziom, a firma to tylko narzędzie, które pozwala robić to w 100% po swojemu, nie patrząc na wytyczne szefa. Zastanów się nad tym.

Cel działalności. Może on pokrywać się z celem właściciela. Tutaj patrzymy na to, co chcemy dać naszym klientom. Jaką wartość przekazujemy? W czym pomagamy? Jakie problemy rozwiązujemy? Dla przykładu zakładając biuro nieruchomości cel może być prosty: "Najszybsze i najkorzystniejsze dla klienta doprowadzenie do zawarcia transakcji". Tylko tyle – wszystko inne to dodatki. Oczywiście warto ten cel zapisać szczegółowo i zakład fryzjerski zamiast: "Zmiana fryzury klienta" może zapisać swój cel jako: "Poprawa wizerunku klienta poprzez zmianę fryzury, dzięki czemu poczuje się piękniejszy i pewniejszy siebie".

Określ cel tak jak Ci wygodnie – w dwóch słowach lub w dwóch zdaniach. Najważniejsze, żebyś to po prostu zrobił i do niego wracał. On wytyczy Twój główny kierunek i pozwoli dostrzec, jeśli zbytnio rozproszysz swoje działania. Skoro Twoim celem jest tworzenie pamiątek dla rodziców, w postaci pięknych, naturalnych zdjęć ich pociech.. to nie szukaj okazji do fotografii ślubnej. Skoncentruj się.

Jeśli ten tekst Ci się spodobał to proszę podziel się z innymi 🙂