reklama w internecie

Reklama w Internecie – jakie masz możliwości

Reklama w Internecie często kojarzona jest z banerami na różnych dużych portalach, jednak to tylko jedna z możliwości, w dodatku coraz mniej skuteczna. Przejdźmy więc od razu do konkretów – gdzie i jak można się reklamować w Internecie?

Reklama display – jest to wspomniana wyżej reklama graficzna, czyli wszem obecne banery widoczne najbardziej na różnych dużych portalach. Jest tutaj duża różnorodność i decydując się na taki sposób reklamy musimy zastanowić się nad jej zastosowaniem, umiejscowieniem, rozmiarem, formą (obrazek, gif, video itp), sposobem rozliczenia, długością emisji, targetowaniem. Tego typu reklama dobrze sprawdza się dla dużych marek i kampanii wizerunkowych. Oczywiście mając mniejszą firmę (i mniejszy budżet) też możesz zdecydować się na display dobierając bardziej niszowe i mniej popularne strony.

Mailing – wiadomość reklamową możesz wysłać do swojej bazy, jak również wykupić mailing u dostawców poczty, czy do subskrybentów różnych portali. Jest to bardzo skuteczna forma reklamy, jeśli uda nam się wyróżnić spośród wielu innych reklam, które docierają na nasze skrzynki.. i ominąć folder spam. Nic jednak nie zadziała tak dobrze, jak mail wysłany do własnej bazy adresowej, w której odbiorcy spodziewają się maila od Ciebie, znają Cię i to co robisz.

Reklama w social media – portale społecznościowe takie jak Facebook, Twitter, LinkedIn mają własne systemy reklamowe. Zakładając konto reklamowe w ramach wspominanych portali możesz ze swoim przekazem docierać do użytkowników tych sieci społecznościowych. Obecnie najbardziej popularna jest reklama na Facebooku i można samodzielnie próbować swoich sił, gdyż manager reklam jest narzędziem intuicyjnym, a minimalny budżet to jedynie 2 zł na dzień. Oczywiście jest cała masa wiedzy jak reklamy ustawiać i optymalizować stąd agencje specjalizujące się tylko np. w reklamie na Facebooku.

AdWords – to reklama w ramach Google, przy czym dotyczy zarówno reklamy w wyszukiwarce, jak i w sieci reklamowej Google. Moim zdaniem jest to najbardziej precyzyjny sposób reklamowana się, gdyż Twoją reklamę zobaczą jedynie osoby, które wpiszą konkretne słowo kluczowe. Konkurencja jest już duża, więc i reklama stała się droższa, jednak rekompensuje to skuteczność.

Reklama we współpracy z siecią reklamową – zamiast samodzielnie wyszukiwać i rozmawiać z reprezentantami portali i stron, na których chcesz się reklamować, możesz wejść w współpracę z siecią reklamową, która ma pod swoimi skrzydłami wiele stron tematycznych i blogów. O sieci reklamowej dowiesz się więcej z postu Czym jest sieć afiliacyjna?

Artykuły sponsorowane – czyli subtelniejszy sposób reklamy, gdyż Twój produkt lub usługa zostaje wpleciony w merytoryczną treść nie odbiegającą zbytnio od zawartości portalu lub bloga. Blogerzy rzadko są skłonni zaśmiecać swojego bloga banerami, ale jeśli z czystym sercem mogliby polecić Twoje usługi/produkty innym i są one powiązane tematycznie z jego specjalizacją, to jest duża szansa, że napiszą post sponsorowany dla Ciebie. Czytelnicy zaczęli się przyzwyczajać do takiej formy reklamy, a autorytet blogera dobrze wpływa na skuteczność reklamy i wizerunek firmy.

Reklamy niestandardowe – tutaj rządzi kreatywność. Taką reklamą może być nietypowy konkurs, eventy, raporty, wszelkie darmowe materiały, badania i porównania, wyzwania itp. itd. Wymagają najwięcej zaangażowania, pomysłowości, ścisłej współpracy z blogerem lub agencją, jednak ich olbrzymią zaletą jest wyróżnienie się. Jeśli zrobisz ciekawą, fajną lub wartościową akcję, ludzie Cię zapamiętają i polubią, a to zwiększa szanse, że u Ciebie kupią.

Katalogi stron i firm – to miejsca, gdzie umieszczasz wizytówkę firmy. Są zarówno bezpłatne, jak i płatne. Bardzo ogólne, jak i specjalistyczne. Z krótkimi opisami firmy, jak i wieloma opcjami dodawania linków, stron, danych, opisów, grafik. Korzysta się z nich głównie z uwagi na pozycjonowanie, jednak są branże, w których obecność w katalogach może nawet być ważniejsza od posiadania własnej strony www.

Portale ogłoszeniowe – swoją specyfiką zbliżone są do rubryk ogłoszeń drobnych w papierowej gazecie. Ogłoszenie będące reklamą Twojej firmy może być darmowe lub płatne w zależności od portalu i kategorii.

Reklama mobilna – to z reguły wszelkie reklamy umieszczane w aplikacjach, jednak reklama wyświetlana w przeglądarce też uznawana jest za mobilną, jeśli dostosowana jest dla użytkowników telefonów. Mam tu na myśli np. reklamę na Facebooku czy Google Adwords, które umożliwiają zarówno poprawne wyświetlenie ich treści na telefonach czy tabletach, jak i dostosowanie do zachowań mobilnych użytkowników.

Proszę miej świadomość, że wpisane powyżej punkty, to możliwości reklamowania się w Internecie. Nie zastosowałam tu żadnego podziału według jakiegoś kryterium. Mam tu na myśli, że np. w sieci reklamowej można korzystać z reklamy display, jak również artykułów sponsorowanych czy mailingów. Reklamę mobliną możesz uruchomić dzięki AdWords, ale też może być reklamą typu display. Nie chciałam tutaj stosować jakiejś konkretnej klasyfikacji. Chciałam, żebyś zobaczył jakie masz możliwości reklamy swojej firmy w Internecie – niekoniecznie musisz przeznaczać cały swój budżet na kampanię na Facebooku, ponieważ jest to modne i wszyscy tak robią. Jak widzisz, pozostaje jeszcze kilka innych możliwości, które mogą lepiej sprawdzić się w Twojej firmie.

Jeśli ten tekst Ci się spodobał to proszę podziel się z innymi 🙂