Domena, serwer, hosting

Własna strona internetowa – jak wybrać domenę i hosting

W poście „Myślisz o stronie internetowej lub blogu? Zobacz możliwości i sprawdź czego potrzebujesz.” wspominałam, że do stworzenia własnej strony internetowej konieczny będzie wybór domeny oraz hostingu. Bez tych elementów strona nie ujrzy światła dziennego, chyba, że postawisz ją na jednej z platform do blogowania. W tym poście przybliżę pojęcie domeny i hostingu – wytłumaczę czym się różni hosting od serwera oraz czym kierować się przy wyborze domeny.

Rozszerzenie domeny – co to jest i jak wybrać?

Domena internetowa składa się z dwóch elementów – nazwy i rozszerzenia, które rozdziela kropka, np. mojadomena.pl. Z reguły domena może mieć maksymalnie 63 znaki, przy czym wielkość liter nie ma znaczenia. Polskie rozszerzenie dopuszcza polskie znaki, jednak nie polecam, ze względu na przyzwyczajenie internatów do ich unikania.

Do wyboru masz kilka rodzajów rozszerzeń domen:

– krajowe (.pl, .de, .it) – wpisywanie polskiego rozszerzenia weszło już w nawyk internautom. Warto wziąć to pod uwagę, gdyż wiele osób może odruchowo dopisywać końcówkę .pl do nazwy Twojej firmy i jeśli nie będzie tam Twojej strony, zapewne straciłeś klienta na rzecz konkurencji.

– globalne (.com, .net) – polecam je w przypadku, gdy strona jest wielojęzyczna, chociaż jeszcze lepszym rozwiązaniem jest wykupienie domen krajowych dla poszczególnych wersji językowych.

– europejskie (.eu) – być może przydatna, gdy firma działa na rynku europejskim, jednak nie jestem do niej przekonana.

– funkcjonalne (.biz, .org, .gov, .info) – przypisywane są konkretnym kategoriom, jak np. biznes, organizacja pozarządowa, instytucja rządowa czy serwis informacyjny. Dzięki nim, z pewnością po pierwszym rzucie oka można się zorientować jaki jest charakter strony, jednak mogę też wprowadzać w błąd, gdyż nikt nie weryfikuje, czy rejestrując domenę np. org faktycznie prowadzisz organizację. Obecnie wybór domen funkcjonalnych niewyobrażalnie się rozrósł – z pewnością znajdziesz coś, co będzie pasowało do Twojej branży. Przykłady: .digital, .shoes, .fashion, .company i wiele innych. Ogrom domen jest już zajętych i coraz trudniej np o domenę krajową z nazwą firmy, więc choć jestem odrobinę sceptyczna do takich rozwiązań, to z pewnością są one alternatywą, gdy już kompletnie nie możesz znaleźć domeny dla siebie. Godne polecenia mogą być jeśli Twoja branża wiąże się z dużą kreatywnością – odpowiednie dobranie domeny, może przyciągnąć uwagę i zapaść w pamięć.

– krajowe funkcjonalne (.com.pl, edu.pl) – jak dla mnie, zbędne wydłużenie ilości znaków do wpisania w wyszukiwarkę, jednak być może są przypadki, gdy warto zarejestrować domenę z takim rozszerzeniem.

– regionalne (waw.pl, katowice.pl, beskidy.pl) – dla firmy lokalnej może być to dobre rozwiązanie, ze względu na pozycjonowanie i niższy koszt takich rozszerzeń.

Jak wybrać nazwę domeny?

Przy wyborze nazwy domeny pamiętaj, by była ona łatwa do zapamiętania i zapisania. Gdy już ją zarejestrowałeś, ale jeszcze nie opłaciłeś (zazwyczaj masz na to 14 dni) zrób test z przyjaciółmi. Powiedz kilku osobom swój adres strony i zapytaj o niego za kilka dni – myślisz, że zapamiętają? Sprawdź też łatwość zapisu – podyktuj ją przez telefon kilku osobom – być może zdziwią Cię błędy jakie wkradną się przy słownym przekazie.

Często warto zarejestrować kilka domen, by mieć pewność, że klienci dobrze trafią. Możesz mieć rozszerzenie funkcjonalne lub regionalne, ale zawsze warto mieć też .pl. Jeśli już musisz użyć polskich znaków w domenie, to zarejestruj też taką bez nich. Możesz wziąć to również pod uwagę, gdy nazwa składa się z więcej niż jednego słowa, by nie dawać wątpliwości klientom czy to było mojadomena.plczy moja-domena.pl?

Jak zarejestrować domenę?

Rejestracja domeny jest podobna do zakupu w sklepie internetowym. Tak naprawdę zajmuje się tym NASK (Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa), jednak nie ma to znaczenia, gdyż zakupu dokonujesz u pośrednika, który ma możliwość stworzenia własnej oferty. Przy zakupie zwróć uwagę na koszt przedłużenia, gdyż zazwyczaj pierwszy rok jest dużo tańszy. Możesz teraz mieć ofertę 0 zł, ale przez kolejne lata płacić 150 zł netto – to już chyba lepiej teraz dać 10 zł netto, ale na każdym kolejnym przedłużeniu oszczędzać np. 60 zł. Ja osobiście domeny kupuję od firmy Niebieski.net. Współpracuję z nimi od dłuższego czasu, znam pracowników, wartości i jakość obsługi, dlatego z czystym sumieniem mogę polecić ich usługi. Nie jest to korporacja – działają błyskawicznie i mają bardzo dużo cierpliwości do swoich klientów  Oczywiście firm oferujących hosting i domeny jest więcej, więc najlepiej samodzielnie porównaj cenniki i sprawdź, która Cię do siebie przekona. Na szybko mogę wymienić o12.plnazwa.plhome.plehost.pl itp.

Obecnie niezliczona ilość domen jest już zajęta. Może się jednak zdarzyć, że interesująca Cię domena jest co prawda zarejestrowana, ale ktoś chętnie ją odsprzeda. Informację, kto jest właścicielem domeny znajdziesz na whois.net (o ile jest to firma lub osoba prywatna, która wyraziła na udzielenie informacji). Zawsze warto zapytać, a być może już gdzieś na giełdzie domen jest wystawiona za niewielkie pieniądze. Na ten moment największą giełdą domen w Polsce jest Aftermarket i tam proponuję zacząć poszukiwania.

Powodzenia przy wybieraniu domeny! Bądź kreatywny, jednak pamiętaj o użyteczności – Twój klient musi chcieć wpisywać Twoją domenę w przeglądarkę i przesyłać ją dalej. Przejdźmy teraz do hostingu.

Czym różni się pojęcie „serwer” od „hosting” i na co zwrócić uwagę przy ich wyborze?

Serwer, najprościej rzecz ujmując jest to komputer, który udostępnia innym komputerom dane lub pośredniczy w ich przekazie. Tak naprawę, do postawienia firmowej strony internetowej czy bloga nie potrzebujesz całego serwera. To tak jakbyś zakupił biurowiec, mimo, że potrzebujesz jedynie mieć trochę miejsca na biurko i dwie szafki.

Jeśli planujesz stworzyć sklep internetowy lub duży portal, gdzie będziesz przechowywał dane osobowe i spodziewasz się olbrzymiej odwiedzalności, to zainteresuj się serwerem wirtualnym VPS. Jest to część serwera z własnym systemem operacyjnym. Dużą zaletą takiego rozwiązania jest możliwość przekazania firmie oferującej serwer obowiązków administratora bazy danych. Osoba, tworząca dla Ciebie system (sklep/portal) z pewnością najlepiej doradzi, gdzie warto go umieścić.

Zakładam jednak, że Twoja strona internetowa (przynajmniej na początku) nie będzie miała setek tysięcy użytkowników miesięcznie, więc kawałek miejsca na serwerze, w ramach usługi hostingu w zupełności wystarczy.

Jaka jest więc różnica? Serwer to oprogramowanie lub komputer (w zależności od definicji) podłączony do Internetu i udostępniający oraz pośredniczący w przesyle danych. Natomiast hosting to usługa, w ramach której wykupujesz kawałek miejsca na serwerze (wtedy dzielisz serwer z innymi użytkownikami).

Przy wyborze hostingu zwróć uwagę na pojemność i transfer, czyli jak wiele plików możesz wgrać na serwer oraz jaki poziom popularności możesz osiągnąć, aby go nie przeciążyć. Istotne też ile jest dostępnych baz MySQL i domen do podpięcia. Jeśli masz np. 5 baz i domen, to możesz na swoim serwerze postawić aż pięć stron w ramach jednej opłaty hostingowej. Limitowane są również konta e-mail – zwróć na to uwagę, ponieważ może pojawić się problem, gdy będziesz chciał założyć współpracownikowi konto w Twojej domenie.

Tak, jak w przypadku domeny, korzystam (i polecam) z hostingu na Niebieski.net, jednak sprawdź również oferty innych dostawców, jak o12.plnazwa.pl, home.pl, zenbox, czy jor.pl

Jeśli ten tekst Ci się spodobał to proszę podziel się z innymi 🙂